środa, 11 września 2013

Cytaty starożytnych filozofów II: Sofokles

Witam. Z tej strony znowu Jillian :) Dziś przedstawię wam kolejną osłonę cyklu zatytułowanego "Cytaty starożytnych filozofów". Jako iż przez mój plan lekcji mam dwie godzinny okienka, wybrałam się do biblioteki. I tak siedząc sobie na podłodze między półkami z Karoliną znalazłam świetną książkę z aforyzmami Greków i erotykami Safony, więc od razu ja wypożyczyłam. Teraz będę mieć więcej cytatów, bo wcześniej szukałam na necie. Jednak stwierdzam iż muszę sobie zakupić taką książkę. Na allegro jest bez erotyków Safony za dosłownie kilka złotych, więc myślę, że się opłaca. Okej koniec zbędnych słów, przechodzimy do naszego Sofoklesa, autora około stu trzydziestu tragedii i dramatów satyrowych, lecz do naszych czasów zachowało się tylko siedem utworów m.in Antygona, Elektra i Król Edyp.


Cel zamierzony nie równa się celowi osiągniętemu.

Głupota jest siostrą zła.

Każda rzecz jest dobra w swoim czasie.

Kto się spieszy, potyka się.

Nawet w zniewolonym ciele myśl jest wolna.

Pierwszym warunkiem szczęścia jest rozsądek.

Spiesz się powoli, a unikniesz błędów.

Żadne kłamstwo nie doczeka się starości.

Rozsądnie jest pragnąć na miarę człowieka.

Czas wszystko ujawni.

Stracić dobrego przyjaciela t równoznaczne z utratą własnego życia.

Los wynosi i los przepaść strąca szczęśliwego i nieszczęśnika.

Tylko szlachetne czyny są trwałe.

Bez bólu i cierpień nie istniejemy.
 
Mało słów, dużo treści.

Kto nie przeżył tego co ja, niech rad mi nie udziela.

Największe szczęście to spełnienie obowiązku.

Zawsze czas zrehabilituje porządnego człowieka.

Nie czyń nic ponad miarę.

Człowiek na starość dziecinnieje.

Nie chwal żadnego śmiertelnika przed końcem jego życia.

Największym nieszczęściem ludzi jest bezmyślność.

Trudno walczyć z koniecznością.

Ze wszystkich skarbów największym jest rozsądek.

Nie rozdrapuj starych ran.

Sprawiedliwość jest odmianą mądrości.

Człowiek jest tylko tchnieniem i cieniem.

Ludzie nie umierają, tylko popełniają powolne samobójstwo.

To nadzieja podtrzymuje większość ludzkości.

Upór i głupota to bliźnięta.


 Uff. Troszkę się rozpisałam, no ale tyle ciekawych aforyzmów, że musiałam je wstawić. To by było na tyle. Pozdrawiam.

Jillian

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz